Kieselbach Galéria: „Eljött az igazságszolgáltatás ideje”
Március 16-án a Kieselbach Galériában megnyílt minden idők legnagyobb Batthyány-kiállítása, és bemutatták a művész életművét feltáró új albumot. A kiállítás április 16-ig lesz látható (április 5. és 6. kivételével) mindennap 10–18 óra között.
 
Az április 16-ig nyitva tartó tárlaton gróf Batthyány Gyula közel 100 alkotása kerül a nézők elé, így a teljes oeuvre áttekintésére lehetőség van. A közönség elé ritkán vagy mindeddig sosem tárt műveket a Szépművészeti Múzeumból és számos magángyűjteményből kölcsönözték. A kiállításhoz kapcsolódva jelent meg Molnos Péter művészettörténész új Batthyány-monográfiája Gróf Batthyány Gyula – Képek egy eltűnt világból címmel.

 
Az első független magyar miniszterelnök, gróf Batthyány Lajos dédunokája a XX. századi magyar festészet történetének kivételes figurája. Képi világa, stílusa erőteljes, összetéveszthetetlen, a műveiből áradó életöröm magával ragadó. Molnos Péter új könyvében művészet és élet, a festő izgalmas, kalandos, sokszor tragikus egyéni sorsa és a drámai eseményekben gazdag XX. századi magyar történelem keveredik. Egy különleges művész pályája bontakozik ki a tanulmányban: egy életút, mely Európa egyik legpatinásabb családjából, pazar kastélyok és fényes estélyek világából a kommunista hatalom börtöneibe és a feledés homályába vezetett. Battyány Gyula egyéni stílusú művein életre keltek nemcsak Budapest, de München, London, Párizs előkelő társasági eseményei, lóversenyek, bálok mondén világa. Az Orosz Balett hatása, Nizsinszkij és a társulat jelmez- és díszlettervezője, Leon Bakst inspirációja éppen úgy tetten érthető festményein, mint egzotikus utazásainak élményei.

 
Molnos Péter nyolc évvel ezelőtt már rendezett a Kieselbach Galériában egy Batthyány-kiállítást és írt egy reprezentatív monográfiát „Az elveszett Magyarország festője”-ről. Az új album és a kiállítás a Batthyány művészete iránt 2007 óta megnövekedett érdeklődésnek, illetve Kieselbach Tamás és Molnos Péter állhatatos munkájának köszönhetően azóta előbukkant műveket is bemutatja. Szinte hihetetlen, hogy a ma ismert Batthyány-képek száma nem éri el az egykori életmű húsz százalékát: minden festmény és rajz mögött, melyet ma a maga valójában tanulmányozhatunk, legalább másik öt lappangó vagy örökre megsemmisült alkotás rejtőzik. Hiába, a XX. század viharos pusztításai a hazai műtárgyállományon is kitörölhetetlen nyomot hagytak.

 
Az impozáns – közel 150 színes reprodukciót és több mint 200 korabeli dokumentumfotót bemutató – album megformálásában Molnos Péter egyenrangú alkotótársa Fákó Árpád volt, aki már több korábbi kötetét is tervezte.
A kiállítás több mint lenyűgöző. Kieselbach Tamás még mindig meg tud lepni, a Kieselbach Galéria pedig, úgy tűnik, mintha még mindig tudna terjeszkedni, egymás után „nyílnak az ajtók” a kiváló festményekhez. Páratlan, az egész falat bemutató, Széchenyi apoteózisa című, 1941-es festményhez készített video-installáció, mely abban a szerencsében részesíti a látogatót, hogy maga Molnos Péter fűz magyarázatot a műhöz. Mindez az egyetemistáknak fontos adalékul szolgálhat, hiszen a Kieselbach Galéria tulajdonképpen, dicséretes módon a magyar történelemmel és művészettörténelemmel a magántőkéből kulturális közfeladatokat lát el. Gróf Batthyány Gyula képeinek kiállítása a galériának a Scheiber-tárlattal indított „Igazságszolgáltatás”-sorozatba illeszkedik, mely a korábban lenézett vagy méltatlanul elhanyagolt művészeknek kíván utólagos elégtételt nyújtani – ezzel Kieselbach Tamás valódi kulturális missziót teljesít.

 
A budapesti bemutatót követően Győr városa ad majd átmeneti otthont az anyagnak a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum aktív közreműködésével.
Kieselbach Tamás szavaival invitálunk mindenkit a kiállításra: „Ezt ajánlom mindenkinek: felejtse el előítéleteit, és hagyja, hogy Batthyány gáttalanul áradó festői világa magával sodorja.”

[ Deák Attila ] 2015-03-20 07:23:00