Igazi Csörte a Nemzetiben
Egy apa és a tévés-tehetségkutató által kitörni nem tudó fia, egy anya és egy már városi életet élő lány. Karakterek, akikben egy közös van: semelyik nem tud, de nem is akar igazán megszabadulni attól a környezettől amelyben él. Ők a békéscsabai Jókai Színház, Brestyánszki Boros Rozália által írt Csörte című előadásának szereplői, melyet a Budapesti Nemzeti Színházban mutattak be október 30-án.
Négy különböző élethelyzetben lévő szerencsétlen figura, akik egy határ menti kis falucskában élnek, távol mindenféle városi zajtól. Egy apa és a tévés-tehetségkutató által kitörni nem tudó fia, egy anya és egy már városi életet élő lány. Karakterek, akikben egy közös van: semelyik nem tud, de nem is akar igazán megszabadulni attól a környezettől amelyben él. Ők a békéscsabai Jókai Színház, Brestyánszki Boros Rozália által írt Csörte című előadásának szereplői, melyet a Budapesti Nemzeti Színházban mutattak be október 30-án.

Kara Tünde - Katkó Ferenc - Gulyás Attila
 
Fekete Péter rendező színészeivel bemutatta, hogy mit jelent másnak lenni manapság. Hogy mennyire meghatározók az életünkben a technikai eszközök. A fejlődést párhuzamba állította a vidéki élet megszokott rutinjával és annak lelassultságával. Hagyományos díszletek között, mégis kicsit alternatív színházra jellemző térelrendezéssel keltek életre a darab szereplői.

Katkó Ferenc
 
Maci a falu kocsmárosa, aki az elhagyott apát és a szerelmes férfit jeleníti meg. Zavarba ejtően mamlasz figura, de éppen emiatt a legmélyebb empátiát kelti a nézőben. Nagyon sok apró finomságot rejteget magában a megírt karakter és ezt Katkó Ferenc ki is használja. Érzékenyen építi fel figuráját, szokatlanul emberi alakítást nyújtva ezzel. Lehet sajnálni és haragudni is rá, de egy biztos: hatalmas színészi jelenlét áll Maci figurája mögött.

Kara Tünde
 
Bogi egy anya, aki reménytelenül várja, hogy fia írjon neki, vagy egyszerűen csak felhívja. Mivel ez nem történik meg sosem, így csak kutyájában Pudingban és Maciban bízhat. Tőlük várja a megoldást, mivel ő nem tud azonosulni a fejlődés adta lehetőségekkel, még akkor sem, amikor fia mindenféle eszközt biztosít neki erre. Rendkívül összetett személyiség, akit Kara Tünde alakít. A színésznő szépen öregszik bele szerepébe, noha sem ő, sem a megformált karakter nem idős. A színészi játék és érzékenység nála is erősen dominál, kiemelkedő teljesítménye meghatározza az előadás hangulatát. Kicsit olyan érzést kelt, mintha direkt nem akarna középpontba kerülni Katkóval szemben és ennek ellenére, - vagy éppen ez által - kiváló párost tudnak alkotni a színpadon.

Liszi Melinda - Kara Tünde - Katkó Ferenc
 
Vivien egy lány, aki már elhagyta a falut, de valami még visszatartja: nagymamája háza, amiről tudja, hogy hiába akarja eladni, senki sem fogja megvenni. Ő az egyedüli a négy karakter közül, aki véglegesen, mondhatni sikerrel ugrott ki az egyhangú környezetből, de legbelül mégis az a vidéki kis porszem maradt, mint aki volt mielőtt elment. Ennek köszönhetően a lány teljesen meghasonulva tér vissza. A városi lét már magába szippantotta és a felgyorsult technika a rabjává tette. A lány visszatér a faluba és magával hozza önmaga drámáját. Liszi Melinda gyakorlatilag egy drámát vitt a színpadra abban a tekintetben, hogy ő sem tudta száz százalékosan magára húzni Vivi szerepét. Néha túlpörgi, néha pedig kevés egy-egy szituációban. Nem tudja megtölteni a karakterét azzal az élettel, ami ebbe a lányba kellene. Talán több őszinteség kellene a figurába és kevesebb erő, kevesebb komédia.

Gulyás Attila - Kara Tünde
 
Józsi a kocsmáros egyetlen fia, aki egy jóhiszemű srác. Hatalmas benne az önmegvalósítás vágya, lelki sérülései azonban komolyan meghatározzák jellemét. Ott van benne a kiugrási lehetőség kényszeres keresése és ha nem talál alkalmat a lelépési lehetőségre, akkor saját maga alkot egyet, amibe belerángat mindenkit. Gulyás Attila az undorító rózsaszín gennyel átitatott karaoke-show-val és a mindennapos szenvedést elénk táró játékával bebizonyította, hogy Békéscsaba és azon is belül a Jókai Színház mekkora színészt tart a tarsolyában. Ebben a darabban pedig él azzal a lehetőséggel, hogy ezt meg is mutassa a nézőknek.

Gulyás Attila
 
Nagyon sok gondolatiság volt ebben a darabban, aktuális volt, mégis távolságtartó. Összességében egy kicsit talán túl szerényen bántak a vagánysággal, már csak a makulátlanul tiszta kocsma miatt is, ami tisztább volt, mint Böbe – aki egyébként szövőnő – lakása. De ezektől az emberektől, színészektől egy üres térben is elhittem volna mindent, annyira magukkal rántottak a történetbe.

[ Latyák Balázs ] 2013-11-02 06:13:00