East kontra best
Diskriminance / Discrimination / Diszkritmináció címmel Nemzetközi plakátkiállítás nyílt a Pécsi Galériában 2011. május 13-án, mely főként a 4th E-MAIL & Design – Virtuális Biennále 2010 Praga anyagából állt össze.
A Pécsi Galériában az 1977-es elindulásától kezdve rendszeresek voltak a plakátkiállítások, az elmúlt 20 esztendőben a PLAKÁTOK / POSTERS címmel egymást követték a meghívásos tárlatok, melyek keretében a szakma és a közönség folyamatos áttekintést kapott a műfaj legfontosabb eredményeiről.

A diszkrimináció képzőművészeti kifejezését kutató plakátkiállítás kurátora Karel Mišek professzor, nemzetközileg is elismert plakátművész, aki 1994 óta vezetője a Jan Evangelista Purkyně Iparművészeti Egyetem Grafikai tervezés szakának. 2010-ben negyedik alkalommal szervezte meg Prágában az Alkalmazott Művészeti Szövetség (AUG DESIGN) és a Jan Evangelista Purkyně Iparművészeti Egyetem Művészet és Design kara a Képzőművészet és a Design hetét. 18 ország 130 művésze vett részt a 2010-es projekt két kategóriájában: felsőoktatási intézmények diákjai és professzionális művészek. Pécsett Karel Mišek professzor válogatásában Pekka Loiri, Kari Piippo, Baráth Ferenc és Ducki Krzysztof, Pavel Benes mellett német, angol, lengyel, portugál és más nemzet plakátművészeinek alkotásai láthatók.

 

A Pécsi Galériában a Design hét korábbi tematikákból is állítottak ki műveket: 2003-ban szervezték meg a "Solidaritate" / Szolidaritás Nemzetközi plakátkiállítást, mely az árvízzel sújtott országokért, családokért szólt. Az EAST - WEST not censored / Kelet - Nyugat, cenzúra nélkül című tárlatra 2004-ben került sor, a grafikusok munkái a tradicionális kelet-nyugati kapcsolat jelenségeit globális szemszögből újrafogalmazták, átértékelték.

A tárlat legtöbb plakátja fekete-fehérben készült – ez a pályázati kiírás feltétele is volt –, így a formák kontrasztos dinamikáján alapult a hatás, ettől csak néhány mű tért el, csak különösen indokolt esetben éltek gazdag színvilágú, festőművészeti eszközökkel. A Diszkrimináció című tárlat sokszor minimalista eszközökkel operáló, fekete-fehér plakátjai provokatív, felkavaró, szellemes művészi reakciók a világ fenyegető érzéketlenségére.

A kiállító művészek heves reakciói egyértelműen értelmezhetők felhívásnak, kiállásnak a hátrányos megkülönböztetés (faji, nemi…), az elnyomás ellen. Az alkotók egyik része a DISCRIMINATION szó tipografikus feldolgozását választotta, a jelentéstartam értelemmódosulásainak fázisait mutatva meg, a munkák másik része az emberi létezés egyik alapvető, filozofikus kérdésére vizsgálták, az egyenjogúságot. A Diszkrimináció plakátjaira kevésbé a verbális poénok a jellemzőek, nagyobb nyomaték esik a plakátok vizualitására, így a Pécsi Galéria plakátkiállítása nemcsak művészeti, hanem a tematikát feldolgozó művészi dinamizmus miatt társadalmi eseménnyé is válhat.

[ Balogh Robert ] 2011-05-18 10:43:00