Jiří Pelcl és a tanítványai
Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely
Jiří Pelcl és a Prágai Iparművészeti Főiskola, IV. Építészstúdió kiállítása, a Pécsi Galériában 2010. március 26-án 17 órakor megnyitja, Michal Černý a Budapesti Cseh Centrum igazgatója. A kiállítás megtekinthető április 25-ig.
 
Jiří Pelcl
 
A kiállításon bemutjuk Jiří Pelcl cseh dizájner és építész és tanítványai munkáinak válogatását. Jiří Pelcl vezető cseh dizájner és építész alkotó munkája mellett oktatással is foglalkozik, a jövőbeli építészeti alkotások és hétköznapi használati tárgyak alkotóinak a nevelését és képzését is rendkívül fontos feladatnak tartja, mivel ezen alkotások közvetlen hatással vannak a környezetünkre.
A tanítványai elméleti szinten alkotnak, amely lehetővé teszi számukra a futurisztikus látomásaikkal való kisírletezést, másrészt gyakorlati szinten, amely a stúdió és a gyártó cégekkel való együttműködésben testesül meg. Ilyenkor a tanítványok megismerhetik a szériagyártás feltételeit és a modern technológiákat. A tanítványainak munkáiban nemcsak a tanulmányaik alatt szerzett tapasztalatok és benyomások jelennek meg, hanem egyben prezentálják a kísérletezési készségüket és azon határok átlépését, melyek a dizájn- és építészeti alkotásokat a tényleges gyakorlati megvalósulás során korlátozzák.

 
A IV. Építészstúdió diákjai ezért nem csak konkrét épületek, enteriőrök és tárgyak megtervezésével foglalkoznak, hanem a valódi szükségletek vagy technológiák által nem korlátozott feladatokkal is ismerkednek. Az elméleti környezetben való szabad alkotás mindkét hozzállás kombinációját lehetővé teszi, amelyet igazol a munkához való az alkotóképességüket is formáló hozzáállásuk. A kiállítás célja nem az oktató és tanítványai munkáinak szembesítése, hanem bemutatni Pelcl saját alkotásait meghaladó tevékenységének összefügését az azzal elválaszthatatlan pedagógiai törökvéseivel. Kétségtelen jelentőségű a kölcsönös reflexió, melyet a kiállítás érzékeltetni próbál.
Jiří Pelcl személyisége a mai cseh dizájn alakuló történetében kimagaslónak tekinthető. Azon kevés cseh alkotók egyikeként sikerült bejutnia a jónevű, sikeres európai dizájnerek közé. Az alkotómunkája igen sokrétű: dizájn és építészet, publikálás, beleértve a dizájn elméletet is.

 
Tevékenységének mindig a munkaszeretet, a nyíltság és a környezethez való érzékenység voltak a jellemezői. Jiří Pelcl a szakmai körök és a laikus publikum tudatába a 80-as évek végén lépett be, mint az Atika dizájncsoport alapító tagja és vezetője, amely csoport akkoriban a dizájnban a posztmodern tendenciákat képviselte. A cseh környezetben ezen új esztétikai irányvonal nem úgy jött létre mint a nyugat-európai országok vagy az Egyesült Államok esetében, ahol a fogyasztói társadalomra való reakcióként jelent meg, hanem igyekezett alternatívát kínálni a szocialista ipar unalmas, átlagos bútorgyártásával szemben. A csoportnak sikerült a hazai környezetben a kortárs dizájnt és küldetését vitára bocsátani.
Az Atika csoport tagjait az egyéni karakterű, erős képzőművészeti és érzelmi töltéssel bíró művek kapcsolták össze. Pelcl munkái ebből az időszakból önálló fejezetet képeznek. Az Atika csoport öt év után, 1992-ben fejezte be tevékenységét. A csoport jelentősége a Cseh Köztársaság határait is túllépte, amelyről számos Párizsban, Amszterdamban, Berlinben és Bécsben elsővonalbeli dizájn galériákban megrendezett kiállítás tanúskodik.

 
1990-ben Prágában Jiří Pelcl saját tervezőirodáját „Pelcl Ateliér“ néven alapította. A munkáinak karaktere folyamatosan változik, józanabb megjelenésű bútorokat tervez.
Az idő múlásával egyre gyakrabban foglalkozik szériagyártás tervezésével, amelyet a mai dizájn hatásos, legszélesebb körű érvényesítési eszközének tekint. Az anyaggal való munka varázsa, amely még az Atika műhely időszakából kíséri őt, nemcsak a fával, fémmel való munkáiban mutatkozik meg, hanem az üveg vagy porcelán tárgyain is. Akár szériagyártásról, akár egyedi tervekről van szó, a dizájnra formai kimunkáltság a jellemző, összefügésben a termékek anyagaiban és a technológiákban rejlő lehetőségekkel.
„ A tárgyak tervezése izgalmas tevékenység ez az optimális formák, anyagok és technológiák kereséseben jövendőbeli funkciójuk függvényében, a hétköznapi emberi tevékenység folyamatos megfigyelésében különböző környezetben és különböző feltételek mellett és a tárgyakkal való bánásmód vizsgálatában nyilvánul meg. Ez a tárgyaknak az emberre ható vonzerőnek vizsgálatát és a velük való komunikációt jelenti. Ebben a főszerepet a tárgyak által kiváltott érzelmek játsszák. A tárgyak lelkéről való gondolkodásról van szó“ - állítja Pelcl a „Jiří Pelcl x design/Subjective x Objective/“ című publikációjában.

 
A tervező irodájában egy sor épületterv is született. Mint a dizájn esetében, itt is Pelcl az alkotás maximális funkcióját és őszinteséget igyekszik kifejezni, a környezet és a táj függvényében. Az építészeti kifejezése tárgyilagos és polgári. Elkerüli a reprezentációt és a luxust kifejező terveket. Ezt a filozófiát talán legjobban Jiří David részére Prága-Zbraslav negyedében megvalósult új műhelyén lehet megfigyelni.
Jiří Pelcl tevékenységének jelentős része a Prágai Iparművészeti Főiskolán folytatott oktatással kapcsolatos, ahol 1997 óta az Építészet -és dizájn Stúdiót vezeti.
2002 és 2005 között a főiskola rektora volt. Tevékenysége alatt sikerült megerősíteni a főiskola vezető pozicióját a hazai művészeti intézmények között. Különösen nemzetközi színtéren mutatkozott be jelentősen az iskola és megnövekedett a különböző európai művészeti iskolák közötti diákcsere. Pelcl az iskoláját, a cseh építészetet és a dizájnt több mint harminc előadáson mutatta be Európában, Egyesült Államokban, Kínában és Ausztráliában.

 
Több mint három évtizedes aktív alkotó tevékenysége alatt Jiří Pelcl építész és dizájner jelentős fejlődésen ment át, a szerzői szolitéreken át az ipari dizájnhoz, felnevelt egy egész sor kitűnő építészt és dizájnert, valamint jelentősen hozzájárult a cseh dizájn és építészet külföldi megismeréséhez.
A mai napig 22 önálló kiállításon mutatta be alkotásait Csehországban és külföldön egyaránt. Az utóbbi korszak legjelentősebb bemutatkozása két nagy retrospektív kiállításán történt, 2006-ban a Prágai Iparművészeti Múzeumban és 2007- ben a Bécsi Looshaus kiállítóteremben.
A munkásságát folytonos figyelem kíséri, nagy tekintélyt szerzett és számos elismerést aratott. A munkáival találkozhatunk számos európai dizájnmúzeumban is. Az alkotó számára állítása szerint mégis az a legfontosabb, hogy az általa tervezett házakat és tárgyakat az emberek használják.

Jana Vinšová, 2010 február

 
2010-03-24 06:02:00