Edna Mazya: Kisded játékok
TRAFÓ (Budapest, IX. Liliom u. 41.)
Edna Mazya: Kisded játékok. A magyar változatot Deres Péter fordításának felhasználásával írta: Lőkös Ildikó. A magyarországi ősbemutató időpontja: 2009. szeptember 2. 20 h., további előadások: 2009. szeptember 3., október 19. és 20. Az előadás az Orlai Produkciós Iroda és a KoMa együttműködésével jött létre.
Edna Mazya
(fotó:http://nlarchiv.israel.de) író, dráma- és filmíró és rendező. Tel Avivban született 1949-ben. Színháztudományi és filozófiai tanulmányai után a Tel Aviv University-n szerzett diplomát (MA), ahol később drámaírást tanított. Mazya több drámája külföldön is színpadra került. Két sikeres regényt is publikált. Margalit-díjban részesült 1997-ben a The Rebels (Lázadók) és a Family Story (Családi történet) című darabjaiért, aztán Leah Goldberg-díjat kapott és jelölték Az év drámaírója címre (1998). Filmet is írt, mely elnyerte az Israel Academy Legjobb tévéfilm-díját (2004).
A darab igaz történetet dolgoz fel: négy tizenhét éves fiú egy parkban megerőszakolt egy tizennégy éves lányt. A bírósági tárgyalás három éven át tartott, így a színpadi szöveg is három évet fog át: a megerőszakolástól az ítélethozatalig.
A darab kíméletlenül vizsgálja az ok-okozati összefüggéseket, az előzményeket, megpróbálja mind a négy érintett szemszögéből ábrázolni az eseményeket. Választ nem ad, inkább gondolkodásra késztet a másik iránti tiszteletről és megértésről.

 
 
Az alkotók nem csupán a kortárs dráma szövegét szólaltatják meg, hanem kiegészítik olyan dokumentumokkal, újsághírekkel, „aktualitásokkal”, amelyek sajnálatos módon, a mi életünknek itt és most a jellemzői.
Az előadás után – a KoMá-s hagyományokhoz híven – az alkotók beszélgetést kezdeményeznek a nézőkkel az előadásról, illetve az előadás kapcsán fölmerült kérdésekről, személyes problémákról.

A mi generációnk felelőssége

Folynak az izraeli Edna Mazya írta Kisded játékok próbái. Mondatról mondatra ízlelgetik a szereplők a szöveget, itt-ott bele- illetve átírnak, vitatkoznak a jeleneteken, keresik ezek igazságát is. Nem vész el a kezdeti lendület a hosszú ideig tartó asztali próbákon? – kérdezem Zrinyi Gál Vincét (fotó), a KoMa társulat lelkét, aki ezúttal a készülő előadás rendezője is.

- Nagyon fontos része ez a munkánknak, mivel olyan előadást szeretnék létrehozni, ami érzékenyen szól a mai magyar valóságról, az itt lévő erőszakról, a mi generációnk felelősségéről. Nemcsak a dráma szövegéről beszélgetünk, amelyet egyébként nagyon erősen átírtunk a mi viszonyainkra, hanem a témához kapcsolódóan olvasunk újságcikkeket, nézünk filmeket, melyeket aztán megvitatunk.

- Milyen szempontok szerint készült a szereposztás?

- Olyan színészekre osztottam a KoMa társulatán belül, akiknek a személyiségük valamelyest találkozik a darabbeli figurával. Ez persze nem egy az egyben való hasonlóságot jelent, inkább abban segít, hogy könnyebben megtalálják az adott szereplő igazságát. Miközben a kutatás, a személyiség titkainak fölfedezése amúgy is a színész állandó munkája.

- Te színészként végeztél Máté Gábor osztályában három éve. Hogyhogy rendezőként jegyzed a Kisded játékokat?

- Engem a színház egésze érdekel, pontosabban az a fajta színházcsinálás érdekel, amibe beletartozik többek közt a színészet is, de a társulat létrehozása, működtetése is, és ha úgy alakul, akkor például a rendezés is. A rendező dolga, különösen egy ilyen típusú műnél, hogy összefogja a produkciót, kedvet csináljon a többieknek, segítsen eljutni a darabbéli igazsághoz. A próbák elején még én tudom a legtöbbet a darabról, mivel én akkor már több hete foglalkozom a szöveggel, a dramaturggal, a tervezővel, a producerrel együtt, de aztán a közös munka során ez a tudás kiegyenlítődik.

- A bemutató a Trafóban lesz szeptember elején. Aztán hogyan tovább?

- A KoMás hagyományoknak megfelelően azt tervezzük, hogy elvisszük iskolákba, művelődési házakba, ahol az előadás után beszélgetni is szeretnénk a nézőkkel, a diákokkal és a felnőttekkel egyaránt. De mindamellett, hogy fontosnak tartjuk az előadás fölvetette kérdések megvitatását, reméljük arra is ráébresztjük a nézőinket, hogy nemcsak a mozi meg a tévé létezik, hanem színházba is érdemes járni, hogy a színház a legizgalmasabb időtöltések egyike, ahol itt és most történnek a dolgok, és ahol a színész személyiségén kívül izgalmas a látvány és a zene is, például.

- Az előadás producere egy magánvállalkozás. Hogy találtatok egymásra?

- Egy tavalyi produkciónk kapcsán, a volt Krétakörösökkel együtt készült Fédra fitneszben dolgoztunk együtt az Orlai Produkciós Irodával. Aztán tavasszal keresett meg Orlai Tibor ezzel a fiatalokról szóló darabötletével, aminek nagyon örültem. Tibor talán másfajta színházban gondolkodik, mégis mindenben segít bennünket, nem kell semmiben megalkudnunk, szerencsés a vele való találkozásunk.

– li –

 
 
 
Edna Mazya

Kisded játékok

A magyar változatot Deres Péter fordításának felhasználásával írta:
Lőkös Ildikó

Szereplők:

Guary Szandra
Egger Géza
Kovács Krisztián
Kroó Balázs
Lőrincz Sándor

Arculat: Szöllősi Géza
Díszlet-jelmez: Cseh Renátó
Zene: Bolcsó Bálint
Mozgás: Fejes Kitty és Katona Gábor
Technikai munkatárs: Mervel Miklós
VJ: Róka
Produkciós vezető: Gyulay Eszter

Producer: Orlai Tibor

Rendező: Zrinyi-Gál Vince

K ü l ö n k ö s z ö n e t J o s e p h P r i e l n e k

Kapcsolódó írásunk

[ k.l. ] 2009-08-26 18:02:00