Lovas Gábor a Csopor(t) Horda Galériában |
|
Csopor(t) Horda Galéria a pécsi Horvát Színházban |
|
|
|
Lovas Gábor 2004-ben végzett a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának festő szakán Tolvaly Ernő tanítványaként. Jelenleg Békéscsabán él és a művészeti oktatásban dolgozik. Egyetemi tanulmányai idején a festészeti képalkotásnak számos, egymástól igen távol eső módját végigjárta - Vágner Mátyás kiállítás-megnyitó szövege a Csopor(t) Horda Galériában.
|
|
|
|
Megismerkedésünkkor nagyméretű absztrakt expresszionista képeket készített, majd érdeklődése fokozatosan a hagyományosabb, figurális festészet irányába mozdult el. Kísérletező, felfedező módon közelítette meg a festészeti módszerek elsajátítását. Így korai munkáiban egyszerre valósultak meg a Leonardói elgondolások, melyek a természet tanulmányozása révén kívánják meg a látható világ leképezését, ugyanakkor a nemes értelemben vett akadémikus műveltség is teret kapott a tanulási folyamatban, mely a nagy mesterek tanulmányozása, másolása, feldolgozása révén teszi lehetővé a technikák, szemléletek elsajátítását.
|
|
Önarckép 70 X 80cm
|
|
Diplomamunkája, nagyméretű önarcképe tette egyértelművé a továbbiakban követendő irányt.
S, hogy teljesebb legyen a kép, meg kell említeni, hogy Lovas Gábor nem kizárólag festészettel, hanem a vizualitás számos területével foglalkozik, tagja volt az Ultramarin csoportnak, melyben videó installációkat, rövid scatch filmeket, kísérleti videókat készített. Még e munkákban is fellelhető azonban a festészeti párhuzam, gondolok itt az Akvarell önarckép című alkotására, melyben az analóg videó-keverő színtorzítási lehetőségeit kihasználva teremtett líraian festői képeket.
|
|
Szabad idő, szabad helye 125 X 155cm
|
|
Jelenlegi alkotásai, az itt látható munkák egy jól beazonosítható kortárs áramlatba sorolhatóak. Hagyományos értelemben vett, klasszikus eszközökkel létrehozott táblakép megalkotásával foglalkozik. Figurális, a látványt naturálisan feldolgozó tradicionális képekről van szó, melynek technikája olajfestés és hordozója vászon vagy falemez.
A képeket nézve óhatatlanul is analógiákat keresünk, s könnyű dolgunk van, hiszen e festészeti áramlatot világhírű alkotók nevei jelzik, mint Lucian Freud, Luc Tuymans, Michael Borremans.
|
|
Irma 70 X 100cm
|
|
Túl egyszerű lenne azonban néhány művészettörténeti párhuzammal elintézni Lovas Gábor festészetét. Hiába sorolhatnánk klasszikus alkotók neveit Rembrandtól Vélasquezig, bár hagyományos, történeti festészeti hatások gazdagítják technikáját és alkotásai megjelenését (gondolok itt a színek kiválasztására, a festőien megfogalmazott kompozíciókra, fény-árnyék hatásokra, a formák tömör és világos megfogalmazására), nem elégszik meg a stílusok idézetével, továbbfejlesztésével, hanem és itt Sudár Péter ismertetőjéből idézek – művei a mindenkori normálist célozzák meg.
|
|
Pár 60 X 60cm
|
|
Ha csak a hagyományos festészet szemszögéből vizsgáljuk az alkotásokat, befogadó szempontból csak a technikai oldalt vizsgáltuk meg és elsiklottunk a lényeg felett, ugyanis a képek tartalma és tematikája ízig-vérig mai művészetet tárnak elénk.
Képeinek hangulata rendkívül széles skálát mutat, találhatunk köztük kegyetlen önvizsgálatot, távolságtartó realista leképezéseket, de ugyanígy szerepelnek humoros, groteszk, néha érzelmességbe hajló, melankolikus alkotások is.
A hagyományok mellett óhatatlanul hatnak rá a film, a fotó, a digitális technikák által átalakított látható világ elemei is. Tetten érhetők ezek képkivágásokban, sorozatokban, festői megfogalmazásokban, még ha nem is ezek adják festészetének lényegét, a jelenkor alkotója nem tudja magát kivonni e hatások alól.
|
|
Hangulatgyakorlatok 100 X 130cm
|
|
Kérdezhetnénk, hogy milyen Lovas Gábor egyedi stílusa, s nehezen fogalmazhatnánk meg pár mondatban. Alapvetően nem arculati stílusról van szó az esetében, nincs meg az a kulcsszó, amivel könnyedén beazonosíthatnánk munkáit. Kísérletező, felfedező hozzáállása a festészethez az, ami alapján alkotásait összefűzhetjük. Klasszikus, tradicionális műveltség, az absztrakt képeinél kialakult laza és friss ecsetkezelés, a modern képi világ lenyomata szűrődik keresztül személyiségén, hogy személyes érzésekkel, emlékekkel, vágyakkal, kérdésekkel itassák át a születendő műveket. Ez a személyesség és sokoldalúság menti meg a sematizálás és sorozatgyártás veszélyétől.
Érdekes, látványos, friss munkákat ajánlok a kedves megjelentek figyelmébe!
|
|
|
|
|
[ Vágner Mátyás ] |
2009-05-31 21:27:00 |
|
|
|