Gyermekszemmel a pesti belváros
Mednyánszky Terem
A Budapesti Tavaszi Fesztivál rendezvényeként, a Mednyánszky Terem (Bp. V. Károly krt. 26.), ad otthont a Gyermekszemmel a pesti belvárosban, című kiállításnak. A Belváros hat általános iskolájának tanulói, kiemelten a Váci utcai és a Szt. István téri nebulók rajzai láthatóak, a Kovács Péter Balázs Munkácsy-díjas festőművész által megnyitott tárlaton, 2009. 03.25 – 04. 04-ig.
A Mednyánszky Terem galériája talán még soha nem látott annyi kipirult arcú általános iskolást, mint a Gyerekszemmel a pesti belváros, című kiállítás megnyitóján. Ahogy az felnőtt kiállításokon megszokott, gitár hangjaival vette kezdetét, majd énekszóval folytatódott a tárlatnyitás. Kovács Péter Balázs Munkácsy-díjas festőművész köszöntötte a megjelenteket, külön virágcsokorral Dréher Jánosné, Ildikónéni tanárnőt, akinek oroszlán része volt a szervezésben. A megnyitót - amelyet alant olvashatnak - követően számos jutalom talált gazdára, majd ahogy az ilyenkor dukál: a kis "művészek" állófogadáson vettek részt.

A Tavaszi Fesztivál kedves, és követendő eseménye, a rangos helyszínen látható igen színvonalas tárlat.

 
„Nagy öröm számomra, hogy Pogány Gábor művészettörténész indíttatására az iskolások legifjabbjai képviseltetik magukat egy művészeti programban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében itt a Mednyánszky Terem Galériájában.
Szerénységém is érintve van bizonyos fokig, hisz én is régen a pesti belvárosi iskolákban jártam, nevezetesen Szt. István téri, Nádor utca és az Eötvös Gimnáziumba.

 
 
Aki itt él és dolgozik, azt ízig-vérig áthatja Budapest történelmi hangulata, épületei. A szűkebben vett belváros az V. kerület, talán a főváros legkisebb kerülete, ahol kevesen, egyre kevesebben laknak. Mégis a beáramló autótömeg, a munkába igyekvők hada élő lüktetőnek tünteti fel a várost, pedig csak a dolgozni járók és a kiköltözöttek járnak vissza.
Itt a Mednyánszky Galériában a kerület hat különböző általános iskolájának alsó és felső tagozatos tanulóinak munkáiból láthatunk bemutatót. Festmények, rajzok közül lehetett válogatni, de ez nem azt jelenti, hogy a kimaradt művek sokkal gyengébbek lennének. A helyszűke és az egyfajta hangulat érzékeltetése fontos szempont volt.

 
 
A hat iskola nem egyforma erővel képviselteti magát. Kiemelkedő a Váci utcai és a Szt. István téri.
Az alsó tagozatosok meglepően bátor, gondtalan munkáikon látszik a gyermeki felszabadultság, a fantázia szabad áramlása így színekben, formákban tobzódnak. A házak, városképek mellett rendszeresen megjelennek az égen a repülő madarak, A szabadság a kirepülés szimbólumai ott lüktetnek képeiken. Érdekes látni, hogy a gyermekek lakóhelyei mennyire különbözőek. Többségük nem a kerületben lakik, hanem a szüleik hozzák-viszik őket, az iskolából a lakóhelyükre, ahol már másmilyen házak, épületek, kerítések láthatóak. A hídról, a Duna partról beáramló autók is ezt mutatják, hisz a legnagyobb élmény járműből végignézni a városba érkezés alakulását, egyre súlyosabb, híresebb épületek megjelenését. Persze vannak kedvenc épületek, mint a Bazilika, a Magyar Tudományos Akadémia, Parlament, Lánc híd, stb. melyek gyakran visszatérő motívumok.
Hogy mikor törik meg, illetve szűnik meg a gyermeki naivitás – kb. az 5. osztálytól. Innentől kényesebb a felnőttekhez, tanáraikhoz való viszonyuk, érzékenyebben reagálnak a csalódásokra. A műveken is fellelhetőek ezek az érzelmek.

 
Természetesen ezeknek az alkotásoknak is megvan a maga bája, de érezni rajtuk a realitás felismerését, a való világ monotonabb valóságát. A 7. – 8. osztályosoknál már szinte felnőttszerű ábrázolásokat láthatunk. Feladatnak tekintik a természet hű lemásolását, ami természetesen fontos és hasznos a további fejlődésük szempontjából. A megfigyelés, a perspektíva, az anatómia megtanulása és az ebből való absztrahálás nehéz dolog, még a profiknak is. Esetleg később, a művészeti pályára került alkotóknak is állandó problémája, hogy mennyit láttasson a világból, a valóságból. Szükséges a technikai és rajzi tudás elsajátítása, ha valakinek művészi ambíciói vannak. A lényeg, hogy nem kell a gyerekekből ezt kierőszakolni, hanem az alkotás örömét kell felkelteni és fenntartani.
A gyerekek munkáin átsüt az örömteli elfoglaltság, ahogy lekötötte őket az alkotás folyamata, szó szerint beépítik önmagukat a munkájukba. Az elégedettség öröme, hogy ezt ő kreálta a semmiből, és ezt csak ő tudja így megoldani, ez rendkívül fontos sikerélmény. A mai számítógép-nyomogatós és mobiltelefonos világban, különös, rejtett igény van a kézzel készített egyéni alkotásokra, melyekből komoly dolgok is születhetnek, hosszútávon. Mindenki megtanulhat egy szintig rajzolni, festeni, de nem is ez a lényeg, hanem hogy általuk közelebb kerüljön felnőtt korára a művészetekhez, megértsen dolgokat, összefüggéseket, teljesebb legyen mindennapi élete és tudjon választani ízlésbeli, formai dolgok esetében, környezetét igényesebbre tudja alakítani. Ha a pesti belváros utcáin felnézünk az épületekre, akkor láthatjuk a XIX.-XX. Század igényes megoldásait és azok finom részleteit, amelyekre egy-két fiatal komolyan fel is figyelt.

 
Érdekes és fontos lenne legközelebb a kiállítás bővítésére, a rajzok, festmények mellé, kézműves- és, plasztikus tárgyakat készíttetni és bemutatni, mert vannak gyerekek, akik nem papíron szeretik és tudják kifejezni vágyaikat. Hisz az ember ősi igénye a kezéből születő, tárgy, eszköz, műtárgy kitalálása, megalkotása. Jó, hogy gyerekek nem veszik észre a város elhagyatott üzleteinek sorát, a lakóházak irodaházzá való átalakulását. Ez a felnőtt társadalom gondja, hisz a Belváros igencsak szüntelenül változik. A pesti Belváros történelmi objektumai megkopva, de büszkén rendületlenül állnak, egy régió központja volt és reméljük marad is, mivel adottságai világviszonylatban is kiemelkedőek, mivel világváros.”

Kovács Péter Balázs
Munkácsy-díjas festőművész

A DÍJAZOTTAK LISTÁJA
2 csoportos díjazott és 8 egyéni


Szemere 6-7 médiatagozat (csoportos díj)
Giuliano Lorenzoni
Váci Utcai Ének-Zene Ált.Isk. 4.z. rajzszakköre:
Fendle Minka,Gaál Salamon,Roszman Imola,Szilágyi Eszter,Varga Vivien (csoportos díj)
Farkas Lukrécia 6.b.
Csík Szilvia 8.b.
Tokai Virág 7.z.
Diószegi Kristóf Dániel 1.b.

Szent István Isk.:

Raffay Boróka 4.oszt.
Bokor Ágnes Sára 4.a.
Dósa Anna 4.a.

[ K.L. ] 2009-03-23 00:02:00