A Nemzetközi Operaverseny döntőjének alkalmából
Robert Ward: Salemi boszorkányok Dicapo Opera Theatre (New York) vendégjáték a Pécsi Nemzetiben
Az idei színházi és zenei évad egyik legizgalmasabb csemegéjének a Dicapo Opera Theatre fellépése ígérkezik, amelyre a Nemzetközi Operaverseny- és Fesztivál döntőjének időszakában kerül sor. A verseny tavaly novemberben indult a Szegedi Szabadtéri Játékok és az Armel produkciós iroda kezdeményezésére, a Mezzo zenei tévécsatornával és a Pannon Filharmonikusokkal együttműködésben, és most a háromfordulós megmérettetés a döntőhöz ért.
Eddig öt helyszínen zajlott a verseny, a döntőt pedig, most 2008. november 2. és 17. között fesztiváljelleggel tartják a Szegedi Nemzeti Színházban.

A versenyben öt zenés színház működik együtt: a szegedi mellett a New York-i Dicapo Opera Theatre, a gdanski Balti Opera, a német Theater Bremen és a francia Opéra de Rennes. Öt különböző opera főbb szerepeire hirdették meg a versenyt, amelyre nemcsak a legkülönlegesebb hangi adottságúak jelentkezhettek, de a szervezők fontos szempontnak tartották azt is, hogy az aspiráns képes legyen ötvözni a műfaj szakmai kívánalmait: az éneklést, a színpadi mozgást, a színészetet. A döntőbe jutottak az öt városban próbáltak, végül a kész produkciókat nemzetközi zsűri szemlézi. A zsűri elnöke Anatolij Vasziljev színigazgató, rendező lesz.

Anatolij Vasziljev
 

Amint azt a budapesti sajtótájékoztatón elmondták a szervezők, a verseny zsűrije két testületből áll: az úgynevezett “felsőházból”, amelyben a nemzetközi tekintélyű orosz színházi szakember, a zsűri elnöke is helyet foglal, mellette Marton Éva operaénekesnő, valamint a Mezzo Televízió igazgatója, Philip de la Croix bírálják el a produkciókat.

A második “kamarába” három operaigazgatót hívtak, a versenyben partnerként közreműködő intézmények vezetői közül Michael Capassót, a New York-i Dicapo Operaház, Jerzy Snakowskit, a gdanski Balti Opera és Alain Surrans-t, a Rennes-i Opera igazgatóját.

Szegeden Francesco Cilea Adriana Lecouvreur című operáján Michael Sturm rendezővel dolgoztak a döntős versenyzők. Balázs Zoltán a Rennes-i operában Heinrich Marschner Vámpírját, Telihay Péter Gdanskban Benjamin Britten Lucretia meggyalázása című operáját rendezte, Brémában Julia Haebler rendezésében a Kunze-Kingsley: Raoul c. művét ősbemutatóként vitte színre.

 

New Yorkban Alföldi Róbert Robert Ward művét, Arthur Miller A salemi boszorkányok című drámájának operaváltozatát mutatta be.

A verseny végén adják át a legjobb női és a legjobb férfi előadó díját, a két győztes felkérést kap egy önálló estre, amelyet a Szegedi Szabadtéri Játékokon mutatnak be, és rögzítenek 2009. augusztus 21-én. Az elkészült filmet a Mezzo vetíti.

A fellépések mellett a fődíjasok a pécsi Zsolnay Porcelánmanufaktúrában készült eozinmázas szobrocskát is kapnak, amelyet a verseny arculatának tervezője, Czakó Zsolt alkotott.

Horváth Zsolt, a döntőben és a november 17-i díjkiosztó gálán is közreműködő Pannon Filharmonikusok igazgatója szerint a verseny és fesztivál az utóbbi két évtized legjelentősebb újítása az operajátszás terén, a nemzetközi színtérre lépés pedig teljesen megegyezik a zenekar filozófiájával.

A Pannon Filharmonikusok a Juronics Tamás rendezte gála és a Rennes-i Opera produkciója, Heinrich Marschner A Vámpír című darabjának magyarországi bemutatója mellett a Dicapo Opera előadását, Robert Ward A salemi boszorkányok című operájának európai bemutatóját kísérik november 9-én és 10-én Szegeden valamint 11-én, a színház vendégjátéka alkalmából a Pécsi Nemzeti Színházban.

Robert Ward
 

A mű zeneszerzője, a nálunk kevésbé ismert Robert Ward a jelenkori operajátszás elismert személyisége, 1917-ben született az Ohio-beli Clevelandben. Első műveit középiskolás korában komponálta. Zeneszerzői tanulmányokat folytatott az 1930-as évek második felétől a New York-i Eastman és Juilliard Zeneakadémiékon. Művei között megtalálható többek között hét opera, kis és nagy kórusművek és változatos kamarazenei művek. 1962-ben kapta meg a Zenei Pulitzer Díjat és a New York-i Zenekritikusok felterjesztését kitüntetésre A salemi boszorkányok című operájáért. Ward a mai napig tanít az USA különböző egyetemein és főiskoláin. A salemi boszorkányok c. műve Arthur Miller azonos című darabjának operaszínpadi változata, amely ezúttal a kortárs operajátszásban immáron hagyományokkal bíró Dicapo Opera Theatre-ban került színre. A Metropolitan Opera és a New York City Opera mellett a Dicapo Opera az egyetlen non-profit opera New Yorkban, mely egész év át műsorára tűz operákat, zenés műveket, koncerteket, és más kulturális eseményeket a gyönyörű „ékszerdobozka“ színházában, New York szívében. A színház repertoárjában szerepelnek ritkán játszott operák, opera-táncjátékok, legalább egy kortárs opera minden évben.

 

A darab versenyszerepeit John Proctor (bariton): Zeffin Quinn Hollis (USA)(John Proctor-bariton), Lisa Chavez (USA)( Elisabeth Proctor-mezzo), Marie-Adeline Henry (Franciaország) (Abigail Williams -íszoprán) és Michael Bracegirdle (Anglia) (Danforth bíró - tenor) éneklik.

[ Fekete Vali ] 2008-11-03 10:36:00