Bűntény a falu szélén – Mese sárral
Branko Istvancic: A mocsár szelleme (2006)
Egy gyerekfilm amelyben a következő fontos mondat is elhagzott: a magyarok azok, akiket mindenki hal, de senki sem ért, - mint ahogy az egyik kocsmahős is megállapítja.
A mesefilmekkel mindig sok bajom volt. Valahogy most felnőtt fejjel, bájos mosollyal és gyermeki izgalommal tudok szurkolni, az óriásbugyis, endékás vagy ruszki pasztellszínű hősöknek, pedig húsz évvel ezelőtt kiábrándultan figyeltem kalandjaikat, miközben az amerikai hiper- szuper csiricsárékról álmodoztam (Változik a világ). Az ilyen mély értelmű szocialista szórakozás mellé társultak az ifjúsági krimik is, amelyekben egy kisebb őrs és pajtásaik gond nélkül jegelték a gonosz bűnözők csínytevéseit. Kis hazánkban, nem is olyan régen a Na végre, itt a nyár (r: Fonyó Gergely, 2002) című überbukással próbáltak sikertelenül életet lehetni, a Bagaméris retro-feelingbe. Branci I±tvančić horvát rendezőt is valószínűleg ez a nosztalgia ihlette meg, amikor hozzáfogott kissé ódivatú gyerekműsorának forgatásához. Ahhoz, hogy ne érezze magát egyedül Anto Gardas kisregényét hívta segítségül, amelynek receptje kellően filmszerűnek tűnt a sikerhez.

Hiába. A történet dramaturgiája a „pöttöm gyerekek nyomoznak” alapsémát igyekszik feléleszteni, egy multikulturális fricskával. A mocsár szelleme ártatlan film, de legnagyobb problémája, hogy se történetében, se kivitelezésében nem kívánkozik mozivászonra. Inkább a tévében lett volna a legjobb helye (nyugaton nem is gyártanak máshova ilyeneket). Így talán az egyik legnagyobb hibája, hogy a pécsi MOVEAST fesztiválra benevezték. A film kulturális környezte érdekes, viszont történetére a fölösleges jelzőt lehet a legjobban aggatni.

 

A sztori igazi határhely közelében, talán a Dráva mellett, egy volt magyar faluban Kovácsiban, vagy más néven Kopačevoban játszódik. Ide érkezik meg a két testvér Miron és Melita, hogy a téli szünetben néhány napot töltsenek Zoltán haverjukkal, aki ízig-vérig magyar családból származik. Ez rögtön kiüt az ősmagyar kinézetű, népviseletes apukáján, aki mesébe illő sírva vígadó zenekart tart kocsmájában. Az időnként anyanyelven meg-megszólaló magyarok hol valami misztikus, mesék világban élő, hol pedig hangosan nótázgató népnek állítja be a rendező (akinek szabadkai mentora szintén magyar származású volt). A magyarok azok, akiket mindenki hal, de senki sem ért, - mint ahogy az egyik kocsmahős is megállapítja.

Kis hőseink miután gyorsan túljutnak a kulturális attitűdön, rájönnek, hogy a falu gyepűjén fekvő mocsárba nem minden kóser. Miközben a helyi vadászok azon fáradoznak, hogy gondosan megabrakolják az erdő állatait, nehogy éhen vesszenek szegény párák a zimankóban, addig valaki (vagy valami) ritkítani kezdi az állományt. Mikor a gyerekek egyik ismerősét Halászt(!) „összefagyva” találják a folyóparton (persze nem hal meg), mindjárt nyomozásba kezdenek a kis csöppségek, hogy megtalálják a bűnöst. A nyomokon haladva először egy szimpla mocsári szellemre gyanakodnak, majd gyorsan racionalizálva a helyzetet rájönnek, hogy csak egy vadorzó szedi áldozatait. Végül természetesen lebuktatják a gonoszt, akit bilincsbe verve vissz el a jard.

I±tvančić sajnos nem tudott megbirkózni az egyszerű nyomozós-szünidei filmek sablonjaival. Esetlenül építgeti a kiszámítható sztorit, miközben bárgyúan egyszerű és naiv eszközökkel próbálja a nézők gyanúját megtéveszteni. Sikertelenül próbálkozik azzal is, hogy iróniát és humort csempésszen a mozijába. A karaktereket inkább csak jelzi, mint kidolgozná; a színészeken egyszerűen látszik, hogy rosszul érzik magukat a kamera előtt a rájuk erőltetett szerepekben. Van itt szerelmi szál, gyanús bolond, hosszúszakállas Gandalf- kinézetű bölcsapó (Farkas bácsi), komoly vadőr stb.

 

Sajnos a célközönség között hódító Harry Potter és Gyűrűk Ura mánia elég mély, ezért az alkotók úgy gondolták nem baj, ha egy kis (fölösleges) áthallást is csempésznek a filmbe. A legrosszabb, hogy az erkölcsi tanmesébe süllyedő szirupos befejezés, didaktikus, a filmbeli közösség „megbocsátó szép üzenete” szinte már demagógiaként jelenik meg. Egy szó, mint száz, az unalmasan nagyokat sóhajtozó, popcornt majszoló megcélzottak fásultsága sok mindent elmond a mű színvonaláról. Pedig a rendező és az alkotók minden megtettek, hogy egy látszólag elég nehéz (vélhetően) bérmunkát élvezetessé tegyenek. Szegény I±tvančić, aki a természetfilmezéshez szokott, nem tud mit kezdeni az elbeszélői dramaturgiájával. Úgy rendez, mintha kisgyerekes toporgással várná (operatőrével együtt), hogy végre valamilyen természetfilmes részhez érjenek a forgatókönyvben. S amikor ez megtörténik el is rágódnak rajta elég sokáig. Például korábbi, a hazájában rahedli díjat elnyert, kormoránokról szóló Pla±itelj kormorana című doksiját is beleépíti a történetbe. I±tvančić specialitása, a természettel küzdő ember harcának földszagú, de mégis költői bemutatása (ilyen a nálunk is forgalmazott Az elveszett kincs (2005), amely egy pásztor farkasok elleni harcát mutatja be). Ez az ami sajnos - ha nem is teljes egészében- de kimaradt a filmjéből.

Az ártatlan gyerekfilm szentimentális amatőrdrámává válik, ami ráadásul érthetetlenül elnyújtottra és üresre sikerült. Pedig a dramaturgia frappáns befejezéssel kecsegtetett. Ez szintén elmarad, így nem marad más hátra, mint csalódottan kicsoszogni a moziteremből. Akinek viszont még ekkor is van energiája, annak érdemesebb felfedeznie a rendező korábbi erősebb és értékesebb alkotásait, vagy megpróbálhatja a rég elfelejtett ifjúsági filmek újranézésével visszarendeznie a „műfaji elvárásokon” eset csorbát.
Hajrá!

A mocsár szelleme / The Ghost in the Swamp / Duh u mocvari; rendező: Branko I±tvančić; forgatókönyv: Anto Garda±, Edi Muµina, Silvio Miro±ničenko; operatőr: Silvije Jesenković; zeneszerző: Dalibor Grubačević; főbb szereplők: Ana Vilenica, Dejan Aćimović, Ena Ikica, Ivo Gregurević, Luka Buljan, Marko Pavlov, Mladen Vulić, Nada Gaće±ić Livaković, Predrag Vu±ović, Robert Vass, Vlatko Dulić; producer: Ivan Maloča; gyártó: Hrt, Interfilm; hossz: 90 perc; A pécsi Moveast filmfesztivál bemutatója.

[ Ritter, a sáros ] 2007-10-03 22:00:00