Makó Judit, Mózes Katalin és Rajnai Moni kiállítása
Aulich Art Galéria
A Hamilton Tőzsdeügynökség Zrt. és az Aulich Art Galéria (1054 Budapest, Aulich u. 5.) közös kiállítást rendez Makó Judit, Mózes Katalin és Rajnai Moni alkotásaiból. A tárlatot megnyitja Szeifert Judit művészettörténész, 2007. július 16-án 18 órakor. Megtekinthető 2007. augusztus 23-ig.
 
Makó Judit – Tükörképek

(…)Makó Judit minden festménye alapvetően organikus felépítésű, szinte megmozdulnak ecsetvonásai által a képfelületek. Faktúraképzése ellenpontozásra épül. Korábbi képeinek oldottabb, foltszerűen felépülő, gazdag ecsetvonásokkal megoldott, lazúrosabb felületeivel ellentétben, a jelenlegi sorozat festményeinek háttere szinte homogén. Egyrészt vastagabb, egyöntetűbb a festékréteg, másrészt csak az ecset szálainak finom nyomai érzékelhetik a faktúrát. A csaknem sima háttérből azonban már-már reliefszerűen emelkednek ki a rétegesen, gyakran gesztusszerűen kialakított, gazdagon kidolgozott főmotívumok.
Makó Judit képeinek alapeleme egy-egy fej, amely nem portrészerűen jelenik meg. Szinte alig felismerhető, hogy arcot rejt a sok kicsi motívum, amelyből ezek a fejek kialakulnak. A képi elemek mint szigetek úsznak a festéktengerben. Felépítésükben is van valami hordalékszerű, ahogy egymáshoz tapadó apró részecskékből alakulnak a formák. Mint kavicsok, kagylók tapadnak egymáshoz a fejeket képező részelemek, amelyek összekapcsolódásuk által egészen új tartalmakkal telítődnek. (…)

Makó Judit - Ablak (2002)
 
Mózes Katalin – Emlék-képek

(…)Mózes Katalin művészi világának alapélménye az emlék, az emlékezés. Egyrészt a művészeti múlt hagyományaiból építkezve (itt gondolok az Európai iskola, Juan Miro, Paul Klee szellemiségére) alakította ki saját, autentikus stílusát. A hagyományos festészeti technikákat és a már klasszikusnak számító avantgárd műfajokat (mint a kollázs, montázs) ötvözi érzékeny munkáiban.
Másrészt képtárgyai között is gyakran felbukkan egy-egy konkrét gyermekkori emlék, egy fénykép töredéke, egy álomszerűen felderengő élményszegmens (például Testvérek, 2005). A montázstechnika adekvát ezeknek az emlék-fragmentumoknak a kifejezéséhez. Ezért Mózes Katalin nem csak a ragasztott képek esetében, hanem a festmények kompozíciójának kialakításában is gyakran alkalmazza ezt a szerkezeti megoldást (például Lilly, 2004). (…)
(…)Mózes Katalin festményein a visszafogott, természet-közeli színek, és az átgondoltan formált felületek lírai faktúrákat eredményeznek. Ettől képei légiesen lebegők, finoman kidolgozott alkotások. A rajtuk megjelenített elemek emléklenyomatokká válnak. Az apró részekből, részletekből épülő festmények – momentumok. Az idő pillanatnyi, múlandó, mégis örök emlékművei. (…)

Mózes Katalin - Misi-képek I. (2006)
 
Rajnai Moni - Utó-képek

Rajnai Moni képeinek szereplői hatalmas méretűre felnagyított gyümölcsök, növények, természeti formák. Ezek hol csendéletekre utalnak, hol tájképi asszociációkat keltenek bennünk. Azonban éppen a szokatlan méretek, és a valóságból kiragadott primer színek hatására ezeknek a festményeknek egészen új, a közvetlen látványélménytől teljesen eltávolodó olvasata is van. Azt is mondhatnánk, semmi sem az, mint, aminek látszik. Látszólag nincs más ezeken a képeken, mint gombák, kukoricaszárak, birsalmák, fokhagymafonat, dinnyék, kalászok, eprek. Persze mindez megdöbbentően, valószínűtlenül felnagyítva, ami már a génkezelt növények asszociációját kelti. Valóban ez a kritikai él lehet Rajnai Moni festményeinek (Primőr eper) az egyik olvasata. (…)
(…) …alapvetően mégis a valóságból indul ki, olyannyira, hogy szinte kivétel nélkül mindig a szabadban festi képeit. Ettől ragyognak a színek; a sárga tényleg napszínű, a kék pedig égszínű. Minden momentumot valósághűen ábrázol, érezni lehet az anyagszerűséget (az eper leveses húsa csorog, a kukoricaszárak szárazon ropognak), pedig nem naturalista módon fest. Lendületes ecsetvonásokkal, csorgatással és gesztusszerű foltokkal oldott festői felületeket hoz létre. (…)
(…) Rajnai Moni festményei kívül állnak a trendeken, festészeti divatirányzatokon, első ránézésre bármennyire is megtévesztő képtárgyaik hivalkodó mérete és színe. Sőt éppen a bizarr terjedelem és a dekoratív, sokszor harsány szín nem egyéb, mint groteszk fricska a valósághű festészet trendinek számító vonulatával szemben. (…)

Szeifert Judit
művészettörténész

Rajnai Moni - Gránátalma (1998)
 
Megtekinthető:
Aulich Art Galéria (1054 Budapest, Aulich u. 5.)
2007. július 16. - augusztus 23-ig.
Munkanapokon 7 – 19 óráig.

[ K.L. ] 2007-07-13 22:02:00